• Arnhem: 026 84 83 148 
    Nijmegen: 024 22 101 22 
    's-Hertogenbosch: 073 22 100 82
    Wageningen: 0317 703 017  
  • ONDERNEMER SCHUDT BRANCHE OP MET PERSOONLIJKE DOODSKISTEN

    Ondernemer schudt branche op met persoonlijke doodskisten

    Ondernemers en kunstenaars Mark Beerens en Dimitri Jagtenberg. Beeld © Beerenberg

    Een doodskist met je lievelingsauto erop of een afbeelding van je favoriete stad. Twee ondernemers willen de conservatieve uitvaartbranche opschudden met persoonlijke doodskisten en wades. "Het is toch gek dat we ons hele leven individu zijn en dan allemaal in dezelfde doodskist eindigen?"

    Na drie jaar van uitvaartbeurzen bezoeken en marktonderzoek zijn Mark Beerens (39) en Dimitri Jagtenberg (39) begonnen met hun bedrijf in uitvaartproducten. Ze zijn ervan overtuigd dat ze een gat in de markt hebben gevonden.

    Conservatieve branche

    "De uitvaartbranche is nog altijd vrij conservatief. Uitvaartondernemers bieden vaak dezelfde standaardkisten aan, die door vijf fabrikanten worden gemaakt", vertelt Mark.

    Het was de moeder van zijn compagnon Dimitri die de ondernemers, die beiden van huis uit kunstenaars zijn, inspireerden. "Zij is langdurig ziek geweest en uitte op een gegeven moment de wens om opgebaard te worden in een handgeschilderde kist." En zo geschiedde.

     

    De ondernemers keken of er binnen de branche al iemand was die zich hier mee bezighield. En dat bleek niet zo te zijn. "Toen hebben wij onze kans gegrepen." Bedenk het en het bedrijf Beerenberg kan het maken. Alleen bleek handgeschilderd te tijdrovend. "Daarom printen we de afbeeldingen op hout. Zo kunnen we een kist binnen acht uur leveren."

    Kist met V&D-logo

    Tot de meeste bijzondere exemplaren behoren volgens Mark een kist met een Porsche, een kist in reggaestijl en die met de V&D-boom. "Er was een vrouw overleden die weinig familie had. Haar collega's hebben toen haar uitvaart georganiseerd. De vrouw had haar hele leven bij de V&D gewerkt. De V&D was haar leven. Toen hebben we samen met haar collega's besloten om het logo van de winkel, de boom, op haar kist te zetten."

    Exclusief of duur wil Beerenberg niet zijn. Een gepersonaliseerde spaanplaten kist kost 750 euro. "De prijzen voor een reguliere kist liggen tussen de 500 en 1000 euro en daar zitten wij dus tussen." De kosten voor een uitvaart zijn bovendien al hoog genoeg.

    Naast kisten levert het duo ook andere uitvaartproducten, waaronder wades. "Deze worden steeds populairder, met name bij vrouwen. Die vinden het een prettiger idee om begraven of gecremeerd te worden in een doek dan in een dichte kist."

    Een speciale vrouwenbaar, waarin de overledene in doeken gewikkeld wordt neergelegd. (Foto: Beerenburg)

    De uitdaging voor de ondernemers ligt nu in het aan de man brengen van hun producten. "Consumenten weten vaak niet wat er allemaal bestaat. Die moeten het vaak doen met wat een uitvaartonderneming ze aanbiedt."

    Hij ziet daarin wel een verschuiving plaatsvinden. "De mensen die rond de Tweede Wereldoorlog geboren zijn en nu overlijden, hun kinderen merken nu hoe lastig het is om in een week een uitvaart te regelen. Zij willen het voor hun kinderen makkelijker maken en daarom verdiepen zij zich wel steeds meer in wat er allemaal mogelijk is."

    Uit de taboesfeer

    Langzaamaan komt zo de dood uit de taboesfeer, denkt Mark. Hij vindt het vreemd dat 'we ons hele leven individu zijn en dan allemaal in dezelfde kist eindigen'. Hij ziet daarnaast dat steeds meer mensen de uitvaartdienst niet in een crematorium of kerk houden maar buiten in de natuur, thuis of in een kasteel.

    Voor de overledene maakt dat natuurlijk allemaal niet zo veel uit, zegt hij, maar voor de familie en hun verwerking wel.

     

    Bron: RTLZ